Innstillinger Kontakt oss Sett som startside
Innstillinger Kontakt oss Sett som startside
Innstillinger Kontakt oss Sett som startside
Webmail
Webmail
Webmail
Liste
Lister
Ruter
Ikoner
Webmail
Aviser
Aviser
Aviser
Liste
Lister
Ruter
Ikoner
Aviser (Riksaviser)
Banker
Banker
Banker
Liste
Lister
Ruter
Ikoner
Banker (Mest brukte)
TV & video
TV & video
TV & video
Liste
Lister
Ruter
Ikoner
TV & video
Radio
Radio
Radio
Liste
Lister
Ruter
Ikoner
Radio
Verktøy
Verktøy
Verktøy
Liste
Lister
Ruter
Ikoner
Verktøy
Favoritter
Dine favoritter
Dine favoritter
Liste
Lister
Ruter
Ikoner
Dine favoritter
Uke
Norsk kalender (Timebuster v0.11 Beta)
Laster innhold, vent litt...
Forsiden
Historiske hendelser
Historiske hendelser 22. August
Wikipedia_22-8.2004
15 år siden
Wikipedia
2004: Maleriene Skrik og Madonna blir stjålet under et væpnet ran på Munchmuseet
«Skrik» er et av Edvard Munchs mest berømte bilder, og en av Norges sentrale kunstskatter. Teknikken er fettstift på papp, og bildet er datert til 1893, nå til antagelig 1910 Bildet finnes i fire originalversjoner, hvorav to tilhører Munch-museet, ett Nasjonalgalleriet og det siste ble auksjonert bort til en ukjent kjøper i 2012.

22. august 2004 ble ett av Munch-museets eksemplarer stjålet av bevæpnede menn. Bildet kom til rette 31. august 2006. Wikipedia
Wikipedia_22-8.1999
20 år siden
Wikipedia
1999: Romeriksporten blir åpnet, og Flytoget settes i ordinær drift
Romeriksporten er en jernbanetunnel på Gardermobanen som går fra Etterstad i Oslo til Stalsberg ved Lillestrøm. Med en lengde på 14,58 km er dette Norges lengste jernbanetunnel. Strekningen har dobbeltspor, er elektrifisert, og tillater hastigheter på 210 km/h. For å sikre effektiv trafikkavvikling gjennom tunnelen, er rute- og materiellplanen lagt opp slik at Romeriksporten i hovedsak trafikkeres av tog som er godkjent for 200 km/t eller høyere.

Tunnelen ble bygd som en del av høyhastighetsbanen Gardermobanen, som går fra Oslo til Eidsvoll via Gardermoen, og dekker mesteparten av denne banens 18 kilometer lange delstrekning mellom Oslo Sentralstasjon og Lillestrøm stasjon. Tunnelen måtte bygges for å omgå den svingete Hovedbanen, som ble bygget i 1854. Wikipedia
Wikipedia_22-8.1908
111 år siden
Wikipedia
1908: DS «Folgefonden» grunnstøter og synker ved Skånevik. 26 mennesker omkommer
DS «Folgefonden» var et dampskip bygget i 1875 for D/S Folgefonden. Skipet kostet den gangen kr. 140.000. Skipet var i flåten til Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskap (HSD) fra 1883 til 1908 da det grunnstøtte og sank. Wikipedia
<<
22. August
>>