Innstillinger Kontakt oss Sett som startside
Innstillinger Kontakt oss Sett som startside
Innstillinger Kontakt oss Sett som startside
Webmail
Webmail
Webmail
Liste
Lister
Ruter
Ikoner
Webmail
Aviser
Aviser
Aviser
Liste
Lister
Ruter
Ikoner
Aviser (Riksaviser)
Banker
Banker
Banker
Liste
Lister
Ruter
Ikoner
Banker (Mest brukte)
TV & video
TV & video
TV & video
Liste
Lister
Ruter
Ikoner
TV & video
Radio
Radio
Radio
Liste
Lister
Ruter
Ikoner
Radio
Verktøy
Verktøy
Verktøy
Liste
Lister
Ruter
Ikoner
Verktøy
Favoritter
Dine favoritter
Dine favoritter
Liste
Lister
Ruter
Ikoner
Dine favoritter
Uke
Norsk kalender (Timebuster v0.11 Beta)
Laster innhold, vent litt...
Forsiden
Dagen i dag
Dagen i dag 12. Mai
Navnedag i dag
Historiske hendelser
Wikipedia_12-5.2008
11 år siden
Wikipedia
2008: Jordskjelvet i Wenchuan i Kina tar livet av minst 80.000 mennesker
Jordskjelvet i Wenchuan er et jordskjelv som rammet fylket Wenchuan og store omliggende områder i den nordlige del av provinsen Sìchuān i Kina klokken 14:28:04 lokal tid den 12. mai 2008. Jordskjelvet hadde en momentmagnitude på 7,8 ifølge målinger fra «State Seismological Bureau of China» og United States Geological Survey. Jordskjelvet ble følt så langt borte som Beijing og Shanghai, der kontorbygninger svaiet på grunn av skjelvet, og Vietnams hovedstad Hanoi. Den nærmeste millionbyen ved skjelvets episenter er Chengdu, men det ligger en rekke mindre byer enda nærmere.

Dette var det dødeligste jordskjelvet som har rammet Kina siden Jordskjelvet i Tangshan, som tok livet av rundt 240 000 mennesker. Dette skjelvet fant sted i det tett befolkede området øst for Beijing i provinsen Hebei i 1976.

Også Sichuan har en meget høy befolkning, på ca. 90 millioner, men de fjellområdene der hovedskjelvet og de sterkeste etterskjelvene fant sted, er noe unna de tettest befolkede områder i provinsen. Statsrådet i Kina erklærte tredagers landesorg for jordskjelvofrene fra 19. mai 2008 med sirener etterfulgt av tre minutters stillhet. OL-komiteen i Ningbo for Fakkelstafetten til sommer-OL 2008 erklærte at stafetten vil opphøre i disse tre dagene. Wikipedia
Wikipedia_12-5.1926
93 år siden
Wikipedia
1926: Luftskipet «Norge» passerte over Nordpolen
«Norge» var et mellomstort, halvstivt luftskip bygget i Italia av ingeniøren og offiseren Umberto Nobile. Roald Amundsen og Umberto Nobile benyttet luftskipet til å fly over Nordpolen i 1926. Det var også første gang at noe luftfartøy gjennomførte en flyvning mellom Europa og Amerika over Arktis.

Utgangspunktet for selve polflyvningen var Ny-Ålesund på Spitsbergen. Da luftskipet skulle overføres fra Italia var det avhengig av fortøyningsmaster underveis. Det fantes få slike i Europa. De som var aktuelle var en i Pulham i England og en utenfor Leningrad. Det var nødvendig med flere mellomlandiger underveis og det ble bygget master på Ekeberg utenfor Oslo, i Vadsø og i Ny-Ålesund, hvor det også ble reist en midlertidig hangar. Mastene i Vadsø og Ny-Ålesund står fremdeles. Masten på Ekeberg ble revet under andre verdenskrig, men en liten minneplakett fra 1972 står på fundamentene hvor masten stod.

Luftskipet forlot Ny-Ålesund den 11. mai 1926. Polpunktet ble passert neste dag klokken 2.20 og tre nasjonalflagg (norsk, italiensk og amerikansk) ble kastet mot isen. Om lag en tredjedel av ferden var da tilbakelagt. Etter 72 timers videre flyging ankom luftskipet Teller i Alaska. All gass ble sluppet ut, og luftskipet ble liggende over på siden.

Det finnes i dag få gjenstander etter luftskipet og polferden. Etter landingen i Teller, som nærmest var et havari, ble luftskipet demontert. Deler av skjelettet ble sendt til Italia og brukt til byggingen av Nobiles luftskip, «Italia» Enkelte klær o.l. finnes i Roald Amundsens hjem i Svartskog og luftskipets loggbok kan sees i Luftskipsmuseet på Spitsbergen i Longyearbyen. Dessuten står fortsatt luftskipets fortøyningsmaster, både i Ny-Ålesund og i Vadsø. Luftskipshangaren som ble bygget i Ny-Ålesund er revet, men grunnmuren står fortsatt. Wikipedia
Wikipedia_12-5.1908
111 år siden
Wikipedia
1908: Norges første ordinære rutebilforbindelse satt i drift mellom Molde og Batnfjordsøra
Aarø Automobilselskap, ofte omtalt som Aarø Auto, er et tidligere busselskap med base ved Årø og gården Ytre Årø, litt øst for Molde. Selskapet ble stiftet 12. mai 1908 av Johan Olsen Aarø (1881–1913). Han var sønn av Ole Britannius Aarø som allerede drev med hesteskyss på strekningen de fikk konsesjon på. De var de første i Norge som startet med ordinær rutebilkjøring i Norge. I dag er selskapet, via flere oppkjøp og fusjoner, en del av Nettbuss Møre.

Aarø Automobilselskap stod bak det som regnes som den første ordinære bilrute (buss) i Norge, og gikk 12. mai 1908, for første gang den 36 kilometer lange veien fra Molde over Fursetfjellet til Batnfjordsøra. Den ble kjørt med en nyinnkjøpt seks-seters UNIC 1907-modell. Den gang var Batnfjordsøra endestasjon med korrespondanse videre nordover med dampskip til Kristiansund og Trondheim som korresponderte med tog på Rørosbanen (Trondhjem – Kristiania). Dette var inntil Dovrebanen og Raumabanen ble fullført den mest komfortable og hurtigste forbindelsen mellom Møre og Romsdal og deler av Vestlandet, med hovedstaden. Batnfjordsøra ligger midt mellom Molde og Kristiansund. I dag er denne veistrekningen en etappe av E39, Kyststamvegen Kristiansand S – Trondheim. Wikipedia
<<
12. Mai
>>